Tytu│: Kirgiz
Autor: Oborski Maksymilian (1809 - 1878)
data powstania: ok. poł XIX w.
wymiary:
wys.:  43.0  [cm]       szer.:  33.0  [cm]
technika: ołówek na papierze
sygnatura: niesygnowany



O autorze:
Maksymilian Oborski był jednym z trzech, obok Piotra Michałowskiego i Juliusza Kossaka, malarzy koni w epoce romantyzmu.

W liceum, mieszcz─ůcym si─Ö w Warszawie jego nauczycielem by┼é Zygmunt Vogel. To za jego namow─ů, Oborski zacz─ů┼é kopiowa─ç litografie: studia koni Josepha Verneta oraz studia drzew, Alexandra Calame`a. Oborski wykonywa┼é studia z natury, portrety, jednak ju┼╝ od pocz─ůtku tw├│rczej drogi tego malarza, ulubionym jego motywem by┼éy konie i ich je┼║d┼║cy. W latach 1827 – 1829 Oborski studiowa┼é na Wydziale Administracyjnym Uniwersytetu Warszawskiego. Wci─ů┼╝ malowa┼é liczne wizerunki otaczaj─ůcych go ludzi i scenki rodzajowe z ┼╝ycia wsi.

W 1830 roku, artysta bra┼é udzia┼é w powstaniu listopadowym. Za s┼éu┼╝b─Ö wojskow─ů odznaczony zosta┼é Z┼éotym Krzy┼╝em Virtuti Militari. W czasie s┼éu┼╝by nie zaprzesta┼é pracy artystycznej, rysuj─ůc Czerkies├│w, je┼║d┼║c├│w i ┼╝o┼énierzy. W kolejnych latach zarz─ůdza┼é maj─ůtkami Czartoryskich w Sieniawie i Potockich w Staszowie.

Oko┼éo roku 1831, Oborski pozna┼é Piotra Micha┼éowskiego, z kt├│rym ┼é─ůczy┼éa go nie tylko mi┼éo┼Ť─ç do malarstwa i tematyki zwi─ůzanej z ko┼ämi, ale tak┼╝e przyja┼║┼ä. Artysta dok┼éadnie przestudiowa┼é tw├│rczo┼Ť─ç Micha┼éowskiego – zdarza┼éo mu si─Ö czasem nawet kopiowa─ç jego obrazy. Wp┼éywy malarstwa Micha┼éowskiego, widoczne s─ů w kompozycjach, sposobie malowania, modelowania, k┼éadzenia plam barwnych, og├│lnej stylistyce oraz tematyce rysunk├│w i akwarel.

W latach czterdziestych, artysta odby┼é liczne podr├│┼╝e zagraniczne, mi─Ödzy innymi do Francji i Anglii. Podczas powstania styczniowego, aresztowano go i skazano na katorg─Ö na Syberii. W latach 1866 – 1867 przebywa┼é w Usolu, Irkucku i Solikamsku, sk─ůd pochodzi wiele jego rysunk├│w (przedstawiaj─ůcych pejza┼╝e syberyjskie, widok├│w Usola, konie, zaprz─Ögi ko┼äskie, tr├│jki).  Od oko┼éo 1872 roku, w stylu Oborskiego nast─ůpi┼éa zmiana. Wp┼éywy Piotra Micha┼éowskiego przesta┼éy by─ç tak widoczne, jak za dawnych lat. Jego akwarele by┼éy malowane realistycznie, bardziej precyzyjne i dok┼éadniej wyko┼äczone. Do Galicji, artysta powr├│ci┼é w roku 1873.

W 1913, w Towarzystwie Przyjaci├│┼é Sztuk Pi─Öknych w Krakowie, odby┼éa si─Ö wystawa, zatytu┼éowana: „Ko┼ä w malarstwie i rze┼║bie polskiej”, na kt├│rej zaprezentowano poka┼║ny zbi├│r prac tego artysty. Najwi─Ökszy zbi├│r jego prac, posiada biblioteka Zak┼éadu Narodowego im. Ossoli┼äskich we Wroc┼éawiu. Pojedyncze prace znajduj─ů si─Ö w Muzeum Wojska Polskiego, w Muzeum Niepodleg┼éo┼Ťci w Warszawie, w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Warszawie. Du┼╝─ů ilo┼Ť─ç dzie┼é, posiada tak┼╝e Muzeum Okr─Ögowe w Koninie.